Gablini.hu / Hírek / Villanyautó, furcsaságok nélkül: Hyundai Ioniq Electric

Villanyautó, furcsaságok nélkül: Hyundai Ioniq Electric

Villanyautó, furcsaságok nélkül: Hyundai Ioniq Electric

Sok baj nem volt a Hyundai Ioniq különféle verzióival, de a gyár renoválta a három éve piacra dobott autót. Az elektromos modellt vezettük, nagyobb akkumulátorral és megnövelt hatótávval.


Mi ez? 2016 óta kapható ötajtós, ötszemélyes, elektromos hajtású családi autó, modellfrissítés után. Az Ioniq hibrid és konnektorról újratölthető akkus hibridverzióban is kapható, ezek is most újultak meg.

Mit tud? Csekély fogyasztású, csekély idegterhelésű, csekély idő alatt megszerethető elektromos autó.

Mibe kerül? Adófizetői támogatással 9 699 000 és 11 299 000 Ft között mozog a megújult Hyundai Ioniq Electric listaára.

Kinek jó? 280 km körüli valós hatótávjával, se nem túl nagy, se nem túl kis karosszériájával az egyik fő tényező a Zoénál nagyobb elektromos autót keresőknek.


Felhőkarcolótól tengerjáró hajókon át az acél- és autóalkatrész-gyártásig a Hyundai ezernyi területen aktív. A megakonszern csak 1967-ben kezdte az autógyártást és 1974-ben, a Pony ecuadori exportjával a külpiacok meghódítását, de ma a Volkswagen-impérium, a Toyota és a Renault-Nissan-Mitsubishi konglomerátum mögött, a Ford és a GM előtt a negyedik legnagyobb autógyártó a Kiával együtt. A családi tulajdonú vállalat nemrég renoválta az Ioniq modellcsaládot. A hibrid, a konnektorról újratölthető akkus hibrid és az elektromos közül a menetpróbán az Ioniq Electricet lehetett vezetni.

 

Külső

Szemmel láthatóan áramvonalas, mértéktartó magasságú és kerékméretű autó az Ioniq. Formaterve azoknak is könnyen emészthető, akik szerint a negyedik generációs Toyota Prius túlságosan merész. A Hyundai Ioniq Electric formájában nem sejlenek fel megemészthetetlen tengeri élőlényekkel vívott, éjjeli gyomorháborúk nyomai. A kereken 270 centis tengelytávú autó hossza 447 cm, szélessége 182 centiméter, magassága pedig 147,5 cm.

A modellfrissítés újdonságértéke csekély. Az összes Ioniq-verzióból 60 ezernél több fogyott, kár kockáztatni. Elöl és hátul is LED-ekkel világít a ráncfelvarrás utáni Ioniq, a sima hibridet leszámítva az eddigitől eltérő a könnyűfém felnik formaterve és a kilencféle fényezés között négy új szín van.

Nekem eddig az akkumulátoros elektromos verzió tetszett legkevésbé a háromféle Ioniq közül, amely az én szememnek a hűtőmaszk módosítása után is elmarad a hibrid és a konnektorról újratölthető akkus hibrid mögött. Új a lökhárító alsó, ezüst színű betétje és a nappali menetfény diódáinak fekete kerete alul.

 

Belső

Egyszerű, de nem olcsó környezetbe csöppenünk az Ioniqba beszállva. Tolótetővel is elfogadható a fejtér elöl, erről az extráról lemondva az igazán nyurgák is elférnek. A rövid ülőlapú ülésekben pár óra után feszengős az utazás, az Ioniq jobbat érdemelne. Piros pont jár viszont a kompakt kategóriában még mindig nagyon ritka, háromfokozatú ülésszellőztetésért. A ventilátorok használatával sokkal kevésbé fülled be a hátunk.

Hátul elegendő a lábtér, a nagyra nőtteknek a fejtér lesz kevés, de az áramvonalas karosszéria fontosabb szempont volt. Nagyra értékeltem a középen hátravezetett levegőt, nyáron ez a két légrostély nagyon sokat javít a hátul utazók kényelmén. Itt ráadásul a második sor szélső üléseihez is van ülésfűtés, ami a háttámlát nem, de az ülőlapot melegíti, eltérően az első ülésfűtéstől. Ez az alapverzióban is járó első ülésfűtéssel és kormányfűtéssel nagy öröm téli hidegben.

 
Belül új a klímavezérlés kezelőfelülete, elegánsabbnak hat az eddiginél
 

A csomagtér 357 literes, ami az ülések lehajtásával 1417 literig bővíthető a VDA, a Német Autógyártók Szövetsége szabványosnak tekinthető mérése szerint.

 

Technika

Míg a Kona EV gyártása átkerült Dél-Koreából Csehországba, az Ioniqok továbbra is a koreai Ulszanban készülnek. Mostantól az állandó mágnesű szinkronmotor teljesítménye 100 kW, ami 136 lóerő a korábbi 120 helyett. A forgatónyomatékban nincs fejlődés, ez változatlanul 295 Nm és az elektromos autókban megszokott, egyfokozatú lassító áttétel is maradt.

 
Továbbra is lítium-polimer akkumulátort használ a Hyundai, a nagyobb kapacitáson felül javult az akkumulátor energiasűrűsége is. 104,9 helyett 111,2 wattóra/kilogramm
 

36 százalékkal nőtt a nagyfeszültségű akkumulátor kapacitása, 28 kWh helyett mostantól 38,3 kilowattórás. A korábbi fogyasztásmérési szabványt leváltó, szigorúbb WLTP-ciklus szerint mérve 311 km a hatótávolság. A sajtóanyagban erről nincs szó, de ismereteim szerint az akku folyadékhűtésű lett az eddigi léghűtés helyett, biztosítandó a nagyobb energiasűrűségű akkumulátor egészséges hőháztartását.

Váltóáramú közterületi töltőoszlopokon az autó valamivel gyorsabban tölt, 6,6 kW helyett 7,2 kW-os a fedélzeti töltője. Az akkumulátor egyenáramú villámtöltéssel is újratölthető, de ez szokatlanul időigényes. A 80 százalékos töltöttséget 50 kW-os villámtöltőn 57, 100 kilowattal zúdítva az áramot is csak 54 perc alatt éri el az autó. Az áramfogyasztás mérséklését az eddigi Comfort, Sport és Eco üzemmódokat kiegészítő Eco+ funkció segíti.

Fejlődtek a vezetőtámogató rendszerek is. Felárért rendelhető táblafelismerés, holttérfigyelés, hátsó keresztirányú forgalom-felügyelet és az autót a sáv középvonalában tartó automatika.

 
1527-1575 kg között mozog az akkumulátoros elektromos Hyundai Ioniq önsúlya. A gyorsulás 9,9-10,2 mp üzemmódtól függően, a végsebesség is változatlan, 165 km/óra
 

Nyugodt forgalomban az adaptív tempomatot használva az autó jól együtt mozgott a többi közlekedővel, megáll a forgalommal és rövid állásidő után el is indul a sorral. Viszont a kormányzás igen határozottan ellenkezik időnként és a terelővonal érintésével járó, éles hangjelzést is érdemes lehet kiiktatni a mindennapokban, amikor nem az autó megismerése a cél, mint egy próbaúton.

Alapfelszerelés az aktív sávtartó rendszer, valamint az automatikus távolságifény-vezérlés. Szériában jár a ráfutásos ütközésre figyelmeztető, az ütközést elkerülő, gyalogosfelismerő rendszer, amely kiegészült kerékpáros-felismeréssel és fáradásfigyeléssel.

 

Vezetés

Hollandia az a hely, ahol a harsogóan zöld fű, a virágpompa, a takaros épületek és bicikliző szőkeségek miatt öröm körülnézni, de errefelé egy autóról nagyon kevés tud kiderülni. Hegyek, dombok nincsenek, a vékonyka országutakra hintett maroknyi kanyar akkor sem hozná zavarba az alacsony súlypontú villanyautót, ha a megengedett 60 vagy 80 km/óránál sokkal gyorsabban fűznénk át rajtuk.

 
Viszonylag puritán a belső tér, de nem olcsó. Az Ioniq Electric pragmatikus, praktikus és nem megy az agyunkra elrontott részletekkel, buta menükkel
 

De nem akarom kiszúrni a szemeteket azzal, hogy majd a tesztautót itthon ingergazdagabb környezetben vezetjük, pár dolog azért itt is kiderült. Igazán finom a teljesítményszabályozás, mert az autót padlógázzal elindítva sem sírnak fel a gumik, minimális kerékkipörgéssel gyorsul az autó. Motorja természetesen csendes, de a többi menetzaj sem harsog helyette, 135-nél az autó normális zajszinttel suhant.

Nagyobb teljesítménye dacára az Ioniq dinamikája nemigen változott, 0-100-as gyorsulása tizedmásodpercre annyi, mint a modellfrissítés előtt volt, tehát 9,9 mp sport és 10,2 normál üzemmódban.

A végsebesség is egyforma, 165 km/óra, ami az elektromos autók között valódi száguldás. Például a 149 lóerős LEAF-et 144, a 217 lóerős, 62 kilowattórás akkus modellt 157 km/óránál szabályozza le a Nissan.

A nagyobbrészt országúti andalgás során a légkondicionálást használva az autó 296 km-es hatótávot ígért induláskor, és 120 kilométerrel távolabb ebből még megvolt 172 km. A visszatermelés három fokozatban állítható a kormány mögötti fülekkel, itt kapcsolható a Sport üzemmód is.

 
Elég a gázt elvenni a megálláshoz, ha a legerősebb fokozatú áram-visszatermeléssel haladunk a három közül. A rekuperáció maximalizálásához meghúzva kell tartani a bal oldali flepnit a kormány mögött
 

A legerősebb rekuperációval a fékpedálnak csak erős lassításkor és megálláskor jut szerep, utasokkal pedig, akiket zavarhat az erős bólintás gázelvételkor, mehetünk kisebb visszatöltéssel. A kormányérzet eléggé szintetikus, de a 205/60 R16-os, csökkentett gördülési ellenállású gumik ellenére egész jó sebességgel letudhatók a kanyarok a mély súlypontú, stabil autóban.

 

A Premium és Executive szinten járó navigációs csomagban, a 8,0 helyett 10,25"-os kijelzővel, egy helyett két telefont lehet csatlakoztatni Bluetooth-kapcsolattal, így bármelyikről szólhat a zene az autóban, nem csak a kihangosítót használó készülékről. A Comforthoz nem rendelhető audio-video-navigációs rendszer hat nyelven kínál felhő alapú hangvezérlést. A hangutasítások külső szerverre történő továbbítása és az autón kívüli feldolgozása általában sokat javít a beszédfelismerésen, szemben az autón belüli, sokkal korlátozottabb lehetőségekkel. Ezt nem próbáltuk ki, de az okostelefonos Bluelink-alkalmazással ez is működhet.

 

Költségek

Listaáron a Comfort, Premium és Executive felszereltséggel kapható elektromos autó ára 11,2 és 12,8 millió Ft közötti. Ebből vonható lesz 1,5 millió forintos adófizetői támogatás, tehát 9 699 000 és 11 299 000 Ft között mozog a megújult Hyundai Ioniq Electric listaára.

 
9,7 és 11,2 millió Ft közötti az autó állami támogatással csökkentett listaára. Az 595 000 forintos bőr csomag része az első ülésszellőztetés. Az első ülés és a kormánykerék fűtése minden elektromos Ioniqban alapfelszerelés, a hátsó ülésfűtés nem. Hőszivattyús fűtés az Executive-hoz jár, a többihez sajnos nem rendelhető
 

Öt év, kilométer-korlátozás nélküli garancia jár az autóra, amiből az akkumulátorra 8 év/200 000 km-es jótállás érvényes. A taxik, bérautók és az oktatóautók garanciája 3 év/100 000 km, de ha a következő tulajdonos nem ezekre a célokra használja az autót, akkor továbbviheti az öt évből megmaradt hónapokat, éveket. Az importőr azt ígéri, hogy a várakozási idő sem lesz hosszú.

 

Értékelés

Ott tart a világ, hogy a Hyundai az egyetlen olyan autógyártó a föld kerekén, amelytől bármilyen hajtásmódú autó kérhettek, van nekik. A Konából van dízel, benzines, elektromos, benzines hibrid és újabban a Tucsonban dízel segédhibrid is, a renovált Ioniqból továbbra is kapható akkumulátoros villanyautó, sima hibrid és a konnektorról tölthető akkus hibridverzió, a Nexo pedig egy egészen exkluzív kör tagja üzemanyagcellás elektromos autóként. Mivel az Ioniq nem óriáskerekű, magas és széltoló SUV, akkumulátorának energiatartalmát képes igazán hatékonyan felhasználni. Fürge, könnyű léptű autó, amelynek utasterére és üléseire kellett volna még áldozni, de ár/érték arányban továbbra is erős tényező a hasonló hajtáslánc-variánsokkal kínált Kia Niróval együtt.

Weboldalunk a legjobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie) alkalmaz. Weboldalunk használatával jóváhagyja a sütik használatát.
Elfogadom