Gablini.hu / Hírek / Tél tábornok: hidegindítás, jégbordák, síléc rögzítés

Tél tábornok: hidegindítás, jégbordák, síléc rögzítés

Tél tábornok: hidegindítás, jégbordák, síléc rögzítés
 A hidegrekordot döntő januári hétvégén gyakran lehetett hallani az üresjáraton kerregő autók hangját. Jó sokáig, mert álló helyzetben melegítették a motort. Mínusz 15 fokban!

Ezzel a tulajdonos rengeteget árt a motornak, mert a kenés addig elégtelen, amíg fel nem melegedik az olaj – mondta Molnár Tamás, a Gablini Autószalonok flottaértékesítője, hozzátéve: álló helyzetben fél óráig is eltart, amíg ilyen hidegben megközelíti az üzemi hőmérsékletet, addig pedig szépen kopik minden, ami kophat. Ezért hidegben csak annyit járjon üresben a motor, amíg becsatoljuk magunkat, ellenőrizzük a tükröt, aztán fél percen belül induljunk el – addig ugyanis már felépül az olajnyomás. A motor élettartamát hosszabbítjuk meg azzal, ha minél hamarabb bemelegítjük, de eleinte ne pörgessük jobban 2500-nál.

A másik gyakori hiba, amikor hidegen indulva a vezető jól rátipor a gázra, hadd szóljon! De ez is káros, különösen a dízelmotoroknak árt, mert azok sokkal lassabban érik el az üzemi hőfokot.

Azokban a bizonyos hideg napokban egy centi havunk sem volt, de a síszezon közeleg, és a magas hegyekben más útviszonyok fogadnak. Ezért Molnár Tamás azt tanácsolja, hogy havas, pláne jeges úton mindent finoman csináljunk. Pontosabban, minél síkosabb az út, annál finomabban kezeljük a kormányt, nagy követési távolságot tartsunk, és főleg eleinte, amíg hozzá nem szokunk a síkossághoz, lassan menjünk bele a kanyarokba. Amikor havas, jégbordás az út, az előzés hosszabb ideig tart, több váratlan esemény lehet, főként, ha hosszú járművet előzünk. Ilyenkor fölcsapódik a hó a szélvédőre, megijed a sofőr, vagy egy jégborda megdobja, és kész a baj. Emellett ne felejtsük el a látni és látszani elvet: a lámpák hómentesítése fontos, hogy hátulról is messziről látható legyen a kocsi.

Hóátfúvások esetén ne vezessünk megszokásból, könnyen elveszíti az ember a tájékozódó képességét, ha minden egybefüggően hófehér. Az sem mellékes, ha lezártak egy utat, ne akarjuk megmutatni, hogy mégis átjutunk a hóátfúváson. Jobb esetben még aznap kimentik a bátor embert, ha nem, akkor jó, ha ott a kocsiban a túlélő felszerelés.

Síelőkkel sokszor fordult elő, hogy nem rögzítették megfelelően a lécet, vagy a snowboardot. Megtörtént, hogy a síléc a követő autó utasterében állt meg, szerencse, hogy a léc a középső tükröt találta el, és az utazók között ékelődött az utastérbe. Tessék rendesen rögzíteni a dolgokat a tetőcsomagtartón.

Havazás vagy ónos eső esetén megindulnak a sószórók, de ne aggódjunk, manapság már nem rágja ki a só a karosszériát. Amint Schuck Béla, a Gablini M3 szervizvezetője elmondta, a mai karosszériák olyan védőanyagban fürdenek a gyárban, hogy nem rozsdásodnak, hacsak hegesztőpisztollyal le nem égetik a védőréteget. A lengőkarok, bölcsők, hidak nem rozsdamentes anyagból készülnek, meg is látszik a felületi rozsdásodás ezeken az alkatrészeken, de nem veszélyes mértékben: egy kipufogó például tíz évig sem rozsfásodik át. A kipufogót kivéve ezeken az alkatrészeken nem okoz meghibásodást a felületi rozsda, de ajánlott néhány hetente alvázmosással mentesíteni őket a sótól – már amikor sózzák az utakat.

Arra azonban oda kell figyelni, hogy a fagyott hó ne vágja el a gumialkatrészeket. Lehetnek olyan takarítatlan, esetleg bakhátas vidéki utak, ahol a nyomvályúk között kiemelkedő hó keményre fagy, és elvághatja a gumitömlőket, vagy ki tudja hasítani a féltengely csuklókon lévő gumiharangokat. Nagy bajt okozhat, ha a féltengelyből a zsír kiverődik, és a helyére benyomul a por, sár, homok. Az megdarálja az alkatrészeket, és a csere 80-100 ezer forintba kerül. Ezt meg lehet előzni pár ezer forintos gumiharang cserével, ha időben észreveszik. Ezért szoktuk javasolni a tavaszi átvizsgálást, amikor ellenőrizzük a fékcsöveket, szilenteket, harangokat, szóval mindent, ami gumi.

Weboldalunk a legjobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie) alkalmaz. Weboldalunk használatával jóváhagyja a sütik használatát.
Elfogadom