Megérkezett a "méretre szabott" szupersportautó. Nem kímélték a költségeket a létrehozásakor, így minden egyes GT-R Egoist a tulajdonosának testére van szabva. Ez a "GT-R művészet" legteljesebb kifejezése.
"Legtöbbünk részére a Nissan GT-R jelenti a szupersportkocsik között is a teljesítmény és a képességek maximumát - a bőségesen áradó erő, és a kiemelkedő dinamikájú futómű egy ikont teremtett. Most azonban itt van az a GT-R, amely azok számára képszült, akik még ennél is többet kívánnak: a testre szabható, a legfinomabb anyagokat és a kézműves tudást felmutató GT-R. Ez minden idők leginkább exkluzív GT-R-je"
Simon Thomas, a Nissan International SA értékesítésért és marketingért felelős vezető alelnöke
A GT-R Egoist-ról, röviden
Áttekintés
Ha nem elegendő az 530 LE, a világ egyik legfejlettebb négykerék-hajtású alváza, a szupersportautó ritkaság-értéke, a Nissannak erre is megvan a válasza: az Egoist, a hírneves GT-R legtökéletesebb megnyilvánulása, melyet minden egyes vásárlónak külön-külön készítenek sok szeretettel és a legfinomabb anyagok felhasználásával.
Ebben az exkluzív változatban - melyet a GT-R "atyja", a járműtervező főmérnök Kazutoshi Mizuno alkotott külön erre az alkalomra - csakis a legjobb minőségű bőrök alkalmazásával készült, kézi kidolgozású belső burkolatok találhatók a belsejében, valamint a használó pontos testméreteihez beállított Bose audio-rendszer, továbbá az ősi japán képzőművészet formáit felvonultató egyéb elemek.
Az autó minden apró részletére kiterjedő figyelem olyan mértékű, hogy például a kormánykerék kézi festésű emblémájának elkészítése több napot vesz igénybe.
Nem csoda, ha a csak megrendelésre készülő GT-R megnyugtatóan költséges ahhoz, hogy csak egy kiválasztott, limitált vásárlóréteg legyen a célcsoportja.
"Az exkluzivitást csak a vagyonos réteg várhatja el. Miután a GT-R soha nem lesz hétköznapi, a GT-R Egoist az eredendő ritkaság-értéket kombinálja az exkluzív anyagokkal" - mondta Pierre Loing, a Nissan International SA termék-stratégiáért és tervezésért felelős alelnöke.
"Összeszerelését gondosan kiválasztott mesterek végzik rendkívül aprólékos munkával, és így a belső-külső színkombinációk sokféleségének köszönhetően valószínűtlen, hogy valaha is lesz két pontosan egyforma GT-R Egoist."
A GT-R Egoist-ről részletesen
Az Egoist-ot a GT-R 2011-es változatának alapjain fejlesztették ki, amely már önmaga is jelentős tökéletesítéseket vonultat fel a motor, a futómű és az aerodinamikai tulajdonságok terén.
A két turbótöltős, 3,8 l-es, V6-os motor teljesítménye ezzel 485 LE-ről 530 LE-re, nyomatéka 588-ról 621 Nm-re nőtt, miközben csökkent a károsanyag-kibocsátása és a fogyasztása. A tökéletesített aerodinamikai tulajdonságok révén 10 %-kal nőtt a leszorító erő, a futómű és a lengéscsillapítók módosításának eredményeként pedig pontosabb lett a vezethetőség, ugyanakkor finomabbá vált a futás.
Az Egoist létrehozása azonban még magasabb szintre emelte a GT-R élvezetes használatát, exkluzivitását és ritkaságát. Igen nagy figyelmet fordítottak a vezetőtér kialakítására, amelynek értékét növeli a Németországból származó teljes Seton-bőrbevonat.
A bőrborítás most már a teljes belső térre kiterjed, immár magába foglalja az első ülések alját, a biztonsági öv csat környezetét, az A- és B-oszlopot, a középkonzolt és környezetét, valamint a sebességváltó-alagutat. Még a pohártartók belseje és az ajtótömítések borítása is bőrbevonatú. Az egyes részek közötti vizuális kontraszt létrehozása érdekében váltakozik a sima és a tűzött kidolgozás.
Itt azonban nem szokványos bőrről van szó. A Seton a nagyteljesítményű és luxusautók limitált csoportjának kedvelt beszállítója. Az általa szállított bőrt minősége és annak egyenletessége miatt választják, ami az állatállomány tartásában megnyilvánuló speciális gondosságnak köszönhető.
A cég csak egyetlen fajtájú szarvasmarhát nevel, és az állatokat gondosan ellenőrzött körülmények között tartják Dél-Németországban, a Bajor tartományban. 18 hónapon keresztül oylan speciális körülmények között tartják őket, ahol kiegyensúlyozott a táplálásuk, és kicsi a valószínűsége annak, hogy rovarcsípés éri őket, szögesdrót vagy egyéb idegen test károsítja a bőrüket.
A gondos tenyésztésnek köszönhetően az állatok az átlagosnál nagyobbra nőnek, amiből az következik, hogy egy autóhoz kevesebb állat bőrét kell felhasználni. Ezzel együtt, minden egyes GT-R Egoist-hoz nem kevesebb, mint 15 marha bőrét használják fel.
A Seton minden egyes irhának a bőrborítássá történő kikészítésével több mint két hónapig foglalkozik, és csak ez után szállítják a kikészített darabokat Japánba, ahol azok beépítésre kerülnek az autókba. Az Egoist-ok belső terének komplettírozása a Tochigi GT-R gyárban kézzel készül, és egyetlen kézműves mester (Takuni) van megbízva ezzel a munkával.
Az egyes autókat kiemelik a fő gyártósorról és a gyár egy elkülönített stúdiójába viszik, ahol már beépítésre vár a Seton kárpitcsomag. Ennek beépítése autónként három órát vesz igénybe.
Összesen nem kevesebb, mint 20 színkombináció érhető el, a teljes belső tér készülhet akár egyetlen színnel is, de olyan megoldás is lehetséges, ahol kontrasztot képez az utastér felső és az alsó részének színe. Az alsó részhez tízféle - köztük világos rózsaszín -, a felső részhez négyféle szín választható. Ezekkel hatféle színű varrat képezhet további kontrasztot. A szőnyegek színe is összhangban áll a bőrborítások színével. Az összes elképzelhető lehetőséget figyelembe véve 84 féle színkombinációból választhatnak a megrendelők.
A Seton bőrbevonatokat antilopbőr-szerű anyag egészíti ki a tetőkárpit, a napellenzők, a hátsó rakodódoboz és az ajtóborítások alsó részének bevonataként.
Amint a kárpitok és bevonatok a helyükre kerültek, az autó visszatér a szerelősorra, hogy befejeződjön a gyártási folyamat, ami átfogó bejáratási szakasszal ér véget, ahol a megrendelő is jelen lehet.
A GT-R gyártásának időtrabló és lelkiismerets precizitását példázza a kormánykerék emblémája is. A szokványos" GT-R-nek zománc embléma díszíti a kormánykerekét, ami elegáns, de sorozatban készül. Az Egoist esetében az ősi japán művészet elemeit jeleníti meg az Urushi néven ismert hagyományos díszítésű, kézi festésű embléma.
A GT-R esetében a Makie festési módszert alkalmazzák, ami csak a Ishikawa kormányzóságban - a GT-R hazájában - sajátítható el, és a kézműves mesternek a tevékenysége megkezdéséhez meg kell szereznie a kormány jóváhagyását.
A speciális GT-R-hez minden egyes emblémát csakis a Goshikiya-műhelyben dolgozó egyetlen mester, Kubota-san festhet meg. Több napra van szüksége, hogy felépítse a rétegeket, amelyek megadják az embléma színének különleges mélységét és egyedülálló fényét. Ezért minden egyes embléma egyedi.
Hasonló gonddal készül az autó személyre szabott hangzó rendszere. A hangzó rendszerek terén vezető Bose cég által gyártott 11 hangszórós rendszer újonnan kifejlesztett áramkapcsolóval és a 9 coll méretű mélynyomóhoz a világon elsőként alkalmazott, szénszálas kompozit anyagból készült rögzítővel van felszerelve.
A rögzítő alap rendkívül merev és nagy csillapítású, anélkül, hogy ezáltal megnövekedett volna a súlya, és így sokkal tisztább hangzást hoz létre a mélynyomó.
A Bose azonban még egy lépéssel továbbmegy az Egoist rendszerének tökéletesítésében. Amikor a jövendő tulajdonos ellátogat a bemutatóterembe, hogy megrendelje az autót, az ideális vezetési pozíció beállítása után felveszik a részletes méreteit. A gyárnak megadják a vevő testmagasságát, lábhosszúságát, és az üléstámla általa előnyben részesített beállítási szögét, aminek figyelembe vételével biztosítható, hogy a hangszórók az optimális helyre kerüljenek, és így a legjobb hangzási minőséget lehessen elérni. Így valóban testre szabott hangzó rendszert lehet létrehozni.
Az Egoist-csomagot az először a 2010-ben bevezetett, látványos Spec-V verzión alkalmazott néhány elem teszi teljessé. Ezek közé tartozik a speciális, hatküllős, kovácsolt RAYS könnyűfém kerék - az Egoist esetében ezeket egyedi Blue Sword" felületkezeléssel látták el -, valamint a szénszálas kompozitból készült hátsó spoiler.
A külső színek választékában néhány megtalálható a többi GT-R modellen is, de - exkluzív státuszához illően - az Egoist az egyetlen GT-R, amely elérhető a külön ehhez az autóhoz létrehozott új színben (Ultimate Opal White) is.
A csomagtérfedélen a lehető legdiszkrétebben húzódik meg az egyetlen áruló jel", a finom Egoist embléma.
Bár kevésbé lehengerlően sportos, mint a Spec-V limitált sorozat, az Egoist így is a legkiválóbb teljesítményű szupersportkocsik egyike. A megnövelt teljesítmény és nyomaték eredményeként igen figyelemreméltó a gyorsító képessége (álló helyzetből 100 km/h-ra 3,046 másoderc), csúcssebessége pedig 315 km/h.
A fejlett vezérlő elektronikának (melynek része a versenyszerű elrajtolást segítő R Start" rendszer is), és a hatfokozatú kettős tengelykapcsolós sebességváltónak köszönhetően (mely utóbbi a kormánykeréknél elhelyezett magnézium-szárnyakkal is kapcsolható) ez a teljesítmény könnyedén ki is használható, ahol a körülmények lehetővé teszik.
A rendkívül biztos futómű verhetetlen tapadáskihasználást és kezelhetőséget tesz lehetővé, a 2011-es GT-R pedig - a rugók és a csillapítók finomhangolásának eredményeként - még kifinomultabb futáskultúrájú. Javult a fékek teljesítőképessége is. Az elsőp féktárcsák nagyobbak, hogy ezáltal a folyamatos nagy igénybevétel során kevésbé csökkenjen a hatékonyságuk, a kovácsolt alumínium kerekekre pedig a külön a GT-R-hez kifejlesztett Dunlop gumiabroncsok kerültek.
"A GT-R Egoist figyelemre méltó autó. Valóban sokkal többe kerül, mint egy szokványos GT-R, de ez tükrözi a belső térben alkalmazott csúcsminőségű anyagok és az autót komplettírozó kézműves mesterek munkájának értékét."
"A Spec-V változat kapcsán láttuk, hogy a GT-R vevők nagyra értékelik a ritkaságot és az exkluzivitást, és nincs kétség afelől, hogy az Egoist az eddigi legkülönlegesebb GT-R."
"Azokat a tehetős vevőket vonzza majd, akik értékelik az élet legfinomabb dolgait, de nem akarnak kérkedni. Exkluzív, és úgy alkották meg, hogy ritka legyen, de a GT-R Egoist legvonzóbb tulajdonsága talán az, hogy milyen diszkrét maradt"- mondta Simon Thomas.