Gablini.hu / Hírek / Légkondi szezon

Légkondi szezon

Légkondi szezon
A statisztikai adatok szerint a kisautók kétharmada, a felső kategóriás modelleknek pedig több mint 90 százaléka légkondicionálóval gördül ki a gyárakból. Ezért a szervizek ezek tisztítását is rendszeresen végzik, noha a főszezon tavasszal és nyáron van.

„Általános szabály, hogy évente célszerű elvégeztetni a klíma tisztítását, mert annak hiányában a különféle lerakódásokban elszaporodhatnak a rossz szagú mikroorganizmusok” – mondta Kain Dénes, a Gablini autószalonok műszaki tanácsadója. Mindazoknak viszont ajánlatos félévente behozni karbantartásra, akik télen is használják a légkondicionálót, hogy párátlanítsák az üvegfelületeket, illetve akik nemcsak évi 15-25 ezer kilométert, hanem ennél jóval többet, akár 50-60 ezret is megtesznek a kocsijukkal.

Néha igen elhanyagolt autókkal is találkoznak a szervizben, olyanokkal, amelyek klímarendszerének már dohos, penészes szaga van. „Ilyenkor mindig szólunk a tulajdonosnak, hogy ez egészségügyi kockázatot jelent, ezért szükséges lenne a klímaberendezés takarítása. A takarítás a hozzá nem értők számára csupán a csíramentesítő tisztító spray használatából áll, de nem mellőzhető a pollenszűrő cseréje sem, sőt a biztos hatás elérése érdekében még az ózongenerátor használatát is javaslom” – hangsúlyozta Kain Dénes.

A pollenszűrőből a sima papírszűrőnél ugyan valamivel drágább, de összehasonlíthatatlanul jobb hatású aktív szenes gyártmányt ajánlja a szakember. Ez utóbbi különösen akkor hasznos, ha pollenallergiások, gyerekek és idős emberek utaznak az autóban. Az ózongenerátor pedig egy olyan készülék, amit fél órára az autó utasterébe tesznek, és a termelődött ózont a szellőzőrendszerbe vezetve keringtetik az autóban, így a kárpitozást is fertőtleníti és szagtalanítja. A kárpit ugyanis mindenféle szagokkal és egyebekkel telítődik, ha valaki dohányzik az autóban, vagy rendszeresen kisállatot szállít. Az ózon igen aktív anyag, csíramentesítésre kiváló, és semlegesíti a baktériumokat, gombákat.

A klímaszűrő cseréje során tanácsos ugyanakkor a szivárgásvizsgálatot végezni, bár a szerviz szakemberei azt is észreveszik, ha a rendszerben már alacsony a gáz töltöttsége. Ilyenkor fel kell tölteni, hogy ismét magas hatásfokkal működjön a berendezés. Ellenkező esetben viszont a túráztatott klíma alaposan megnöveli az autó fogyasztását.

Ami a takarékosságot illeti, ha nyáron leengedett ablakkal utazunk, országúti sebességnél az autó többet fogyaszt, mint a légkondi használatával. Ma már a klímák nem úgy működnek, hogy a kompresszor állandóan 100 százalékon megy. Néhány éve olyan készülékeket használ az autóipar, amelyek automatikusan változtatják a sűrítendő gáz mennyiségét, így ha nem akarjuk nagyon lehűteni az utasteret, vagy kisebb fordulatszámon megy a ventilátor, a fogyasztás is csökken. 

Ha tehát van klíma az autóban, használjuk is! Az utazási komfort emelése mellett élettani hatásait sem szabad lebecsülni: az utastér túlmelegedése ugyanis tompítja a vezető figyelmét, nő a reakcióidő, ugyanakkor a túlzott hűtés sem jó, tehát egy kellemes szobahőmérsékletre állítsuk a hőfokot. 

Weboldalunk a legjobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie) alkalmaz. Weboldalunk használatával jóváhagyja a sütik használatát.
Elfogadom