Gablini.hu / Hírek / Kia Carens 1.7 CRDi LX HP: a józanság mércéje

Kia Carens 1.7 CRDi LX HP: a józanság mércéje

Kia Carens 1.7 CRDi LX HP: a józanság mércéje

Nem egy felforgató személyiség, de éppen ebben rejlik az ereje: a dél-koreai egyteru rezzenéstelenül végzi a dolgát, hosszút távon akar a partnered lenni. O lehet az a tanuló az osztályban, akire hosszú évekig szürkeegérként tekintettek a gimnáziumban, majd pár év múlva fityiszt mutatva futott be?

carens3

írta: Dénes Gergely

Sokáig vártam rá, végül pont a DTM-teszt elott vehettem magamhoz a mindössze 3000 kilométert futott autó kulcsát. A Carensrol sok helyen írtak sok mindent, hiszen már tavaly nyáron megszállta a médiumok parkolóit, így több benyomásomat is igazolni tudtam magamnak a mások által megfogalmazott gondolatokkal. Szóval, ha ismét be kellene hozni a zenei vonalat  – mint oly sok teszt esetében -, akkor az “Úgy vártalak, mint még soha” címu opusz adta az alaphangot.

Na nem azért, mert a Carens egy vérpezsdíto bestia lenne – pedig a formája nekem a kedvencek között van a kategóriában -, hanem azért, mert a Kia egyik igen fontos típusa – már a negyedik generációhoz ért -, igaz, még nincs a Cee’d magasságában, és talán annyira nem is úszik a reflektorfényben, mint az Optima, amibol rengeteget láttam például Bahreinben, az F1-es teszten. (Kivétel nélkül fehérben, és a helyi szokásoknak megfeleloen gyakran rajtahagyták a karosszériavédo fóliát, vagy az ülések zacskóhuzatát. Mintha az okostelefon fóliáját nem szednénk le, csak nagyobb léptékrol van szó.) A várakozás tehát véget ért, meg kell jegyeznem, tolem független okok miatt váratott magára a Carens.

A “rögzített élokép”, az autó hosszas szemlélése hozta, amit a képek és az elsuhanó Carensek látványa alapján vártam: a forma nagyon el van találva, különösen az orrész, de az oldalát is feldobja a határozott mozdulattal meghúzott fény-árnyék vonal, vagy az ajtók aljában futó “szobrász domborítás”. Nem ismétlem többet önmagam, számomra telitalálat egy egyteruhöz mérten: picit hivalkodó, de még nem tolakodó, és a családanyára sem fognak úgy tekinteni az óvoda elott, mint aki minden este kanyarvadászatra és illegális gyorsulásra jár a családi egyteruvel. (A fehér fényezés kicsit cégautó-árnyalat, ha lehet, válasszunk mást helyette.) A tesztautónak alapfelszereltség, azaz LX szint jutott két extracsomaggal, de a LED-es nappali menetfény és a kanyarfényszóró már az LX-hez is jár – fontos látvány- és biztonsági elemek.

carens7

Belül még meggyozobb az összkép: már-már sportos hangulatú a beltér, és a borkormány, bor bevonatú váltógomb tovább fokozza ezt az érzést. Meglepett, milyen jó az ülés oldaltartása, melyet a vezetooldalon elég mélyre tudunk süllyeszteni ahhoz, hogy ne lelátón érezzük magunkat, mindezt a magasabb felépítés ellenére. Az anyagminoséget nem érheti panasz, az összeszerelést szintén: az utastér néma csendben turi a magyar utak megpróbáltatásait. Ügyesen kihasználták a 4.5 méteres karosszéria nyújtotta lehetoségeket, és boven van hely a kabinban. Kényelmesen terpeszkedhetünk elöl, csak a könyöklo ront az összképen azzal, hogy fix, és ez bizony hátrányosan érinti a kisebbeket: 1.76-os magasságommal még nekem is kényelmetlen pozíció kellett ahhoz, hogy eléggé felfeküdjön az alkarom.

A muszerfal rögtön átlátható, a márkától már megszokott képet mutatja. Ergonómiailag rendben van, mindent azonnal és gyorsan megtalálunk. A multikormány kezelése egyértelmu, tárolórekeszekben nincs hiány (1.5 literes palack simán az ajtózsebben), USB csatlakozó és 12 Voltos kimenet fedett rekesz alatt, a váltó elott. Egyedül a pillanatnyi fogyasztás sávos kijelzoje nem nyerte el tetszésemet, amin igen nehéz beloni a valós értéket, és a középkonzol vöröses színvilága valahogy nem akart passzolni a muszeregység stílusához. Apróságok, melyek talán a legtöbbek számára fel sem tunnek, és boldogan együtt tudunk élni velük.

A hátsó sorban folytatódik a helyboség, jár a külön légbefúvó, a három ülés külön mozgatható. Az alacsonyan elhelyezett ülolapok miatt a magasabbak combja nem kap elég “támogatást”, de vigaszt jelenthet a háttámlák állíthatósága és az, hogy futheto a két szélso ülolap. Amennyiben  hátul ketten foglalnak helyet, a középso háttámla pohártartóként és könyökloként hasznosítható. A csomagtartó 492 literrol indul, de egészen 1650 literig bovíthetjük, és az anyósülés ledöntésével 2 méter feletti tárgyak szállítása sem gordiuszi csomó. A felhajtható padlólap alatt hármas osztású rekesz várja a kisebb holmikat.

A harmadik üléssorért 250 ezret kellene letenni, de ennek megvásárlása csak azoknak ajánlható, akik feltétlenül ki is használnák azt: a férohely ebben az esetben szükségmegoldást nyújt, a csomagtér értelemszeruen megszunik létezni (107 liter). Helyette inkább vegyünk tetotartót 50 ezerért, gyári felnit 17 colos méretben 100 ezerért, és még spóroltunk is. A Carens igazi erénye, hogy tágas utasteret és sok pakolási lehetoséget biztosít akár öt felnott számára is, nem pedig 7 személyes kisbusz.

carens24

Ideje útra kelni. Amit szokni kell, hogy a 136 lóeros dízelmotor lefulladásra hajlamos elinduláskor, tehát magunkévá kell tenni a karakterét, de gyorsan felülkerekedhetünk ezen, pláne rutinos (kis)dízelesként. A 330 Nm-es nyomaték már 2000-tol elérheto, és a lökettérfogathoz mérten érdemes a még hasznos tartományon belül használni a váltót, ha dinamikusabban akarunk haladni. Mert a CRDi egység társ ebben: gyári adatok szerint 10.4 másodperc alatt van százon az üresen közel másfél tonnás kasztni, de a személyes benyomások alapján könnyedén tud ennél jobb értéket is. A zajszigetelés terén szép munkát végeztek, nem mellesleg a motor is kulturáltan jár, még eroteljes gyorsításkor sem zavaró a dízeles tónus.

Rugalmassága szintén meggyozo, amiben szerepe van a megszokottnál talán rövidebb váltóáttételezésnek is. Az 1685 köbcentis lökettérfogat miatt szükség van a rövid áttételre, hogy alacsony fordulaton ne legyen reménytelen a helyzet, és ezt sikerült is orvosolni. Ha már váltó: jól megvezetett, rövid utakon jár, igaz, olykor hajlamos némi akadásra. Többnyire egy személlyel, klíma nélkül, használat mellett 6 liter feletti átlagot produkált a Carens (60-20-20 arányban a város,országút, autópálya). Városban és autópályán is 7 liter körül van a mutató, míg országúton 5.5 litert lehet kialkudni. (Két megjegyzés: 1. Vajon mennyivel csökken, ha “bekopik” a technika, és nem egy szuz autóról van szó? 2. A rövid hatodik fokozat közrejátszik az autópályán mért fogyasztásban.)


Weboldalunk a legjobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie) alkalmaz. Weboldalunk használatával jóváhagyja a sütik használatát.
Elfogadom