Gablini.hu / Hírek / Felértékelt részletek – Hosszú távon a Kia Ceed SW-vel

Felértékelt részletek – Hosszú távon a Kia Ceed SW-vel

Felértékelt részletek – Hosszú távon a Kia Ceed SW-vel
Rengeteg időt töltünk el egy-egy tesztautóval. A nálunk vendégeskedő modellek mindegyike legalább 500 kilométert kap. Mérjük, fotózzuk, a lehető legváltozatosabb körülmények között használjuk őket. Nem egyedül: általában a szerkesztőségünk magva, azaz 3-4 ember alaposan kipróbálja a típust, mielőtt ítéletet mondunk róla. Bármennyire is igyekszünk száműzni a szubjektivitást és precíz, kifogásolhatatlan végítéletet mondani, az autós újságírásnak is van Achilles-ina, csak éppen a terület fontosságát tekintve tízszeres nagyításban. Ez pedig a megbízhatóság.
 

Mivel fizikailag lehetetlen egy-egy autóval 50-100 ezer kilométert közlekedni, és mivel igazán teljes képet csak akkor kapnánk, ha nem egyetlen, hanem több modellel tennénk ezt, a megbízhatóságról nem tudunk teljes képet nyújtani. Hiába vesszük bele a használtpiac véleményét, hiába jósolunk az összeszerelés, a zörejek, a gyenge pontok vagy éppen a nálunk produkált hibák alapján: ahogy a gyártó, úgy mi sem tudjuk garantálni, hogy egy jármű problémamentes lesz. Ez pedig igaz a fordítottjára is.
 
Mivel egy autó több száz ember munkájából tevődik össze, még az esetleges gazdasági szempontok mérlegelése nélkül is könnyen csúszhat porszem a gépezetbe. Anélkül, hogy most belemennénk a használtautók lehetetlenül bonyolult világába (végtére is itt már megtettük), elmondhatjuk, hogy azért vannak bíztató jelek. Például, ha egy autó gyártója hét vagy öt év garanciát kínál, akkor a történet már biztosan nem fog nagyon félrecsúszni.
 

A Kia Ceed már rengetegszer tette tiszteletét nálunk, így régi ismerősként köszönthettük az elérhetőbb felszereltségi szintű 1,6 literes dízel modellt is. A kombi tesztautó hosszú távra ideális kísérőnek tűnik: a tágas belső térben bőven megfér négy felnőtt és a csomagjaik is, az öngyulladós egység 128 lóereje és 260 Nm nyomatéka pedig bőven elég ahhoz, hogy még így is jól mozogjon a típus. A gyári 4,3 literes étvágy pedig eszményi ígéretekkel kecsegtet.
 

Ahhoz, hogy ezt beváltsuk, nem árt viszont megfontoltan közlekedni. Mérsékelt tempónál városban és országúton is a gyári adatoknak megfelelően alakul a Ceed fogyasztása, ám autópályás etapokon a hatodik fokozat rövidsége miatt megugrik az étvágy. Hogy mennyire? A szembeszéllel, esővel, hóval tűzdelt első szakaszunk jelenti az abszolút szélsőértéket és egyben egy kisebb szívszélütést: tankolás után ugyanis 6,8 literre adódott az átlag. Az érthetetlen eredmény után megemberelte magát alkalmi társunk, és a továbbra sem rózsás körülmények ellenére 130-as átlagsebességnél 5,4 litereket evett, amelyet kiegészítve a Genf környéki igázással végül 5,8 literes átlagot kapunk.
 
Persze ez sem túl fényes: kicsit nyugodtan rápiríthatunk a Ceed-re (különösen a dinamikusabb, és alig fél literrel többet fogyasztó kétliteres benzines Mazda3 fényében), hiszen van olyan konkurens, ami ugyanezt 5 liter körüli étvággyal abszolválta volna, méghozzá csendesebben. Véleményünk szerint egy hosszabb hatodik fokozat már egy kicsit segítene a dolgon, viszont ennek most híján vagyunk.
 
A hosszú használat során viszont egy típus apró hibái eltörpülnek. A fogyasztás abszolút nem mellékes: 100 ezer kilométer alatt például sok autópálya mellett más modellel akár 200 ezer forintot is spórolhatunk. Viszont ez csak a serpenyő egyik oldala. Vegyük hozzá például a szervizköltségeket! Hiába fogyasztana egy Golf kombi kevesebbet, a hagyományosan drága fenntartása miatt 5 év és 120.000 kilométer mellett bizony kb. negyed millió forinttal többet hagyunk ott a szervizben érte.
 
Ezt követi a garancia kérdése. Ha például hosszú távra vásárolunk autót, a társadalmi előítéleteknél kézzelfoghatóbb dolog, ha például a sztenderd 3 év/100.000 km helyett 7 év/150.000 km, vagy 5 év korlátlan garancia van egy hajtásláncra. Hiszen ez egyben tartósság ígéretével is kecseget, és valószínű, hogy azonos használat mellett mondjuk 8 éves korára is kevesebb alkatrészköltség terhel majd minket.
 
Persze van, aki rövidebb időt használja az autót, amelyre jó példa a cégek flottája. A hosszú garancia jótékonyan hat a maradványértékre (a használt gépjármű eladási árára), melynek köszönhetően egyrészt hosszabban megtartható, gazdaságosabb használatot biztosító flottát állíthatunk össze, másrészt pedig a teljes használati költség csökken, arról nem is beszélve, hogy a piac is könnyebben veszi fel az eladott modelleket, hiszen például a Kia garanciája átruházható.
 

Nem csoda, hogy a márka jól áll a teljes költség kimutatásokban is, a maradványérték pedig a piac átlaga felett van. Egy Ceed például 3 év/90.000 km alatt 43,4 %-os értékkel büszkélkedhet, miközben a versenytársak átlaga 39,1 %, és a későbbiekben is három százalékos differencia marad.
 
Mire következtethetünk a hosszú távú értékek figyelembevételével? Arra biztosan, hogy ha minden egyes szempontot a legapróbb részletekig figyelembe akarunk venni és tökéletesen racionális döntést hozni, akkor emberfeletti feladattal szembesülünk, a komplexitás és a piaci versenyzők száma miatt pedig kardunkba dőlhetünk. Ne tegyük!
 
Vannak ugyanis szubjektív szempontok is, melyekre érdemes lehet hallgatni, és melyeknek személyre szabottan teljesen szabad teret engedünk itt az Autó Pult hasábjain. Mindenki maga döntse el, hogy mi tetszik, hiszen az egyéni részlehajlás és az objektív döntés jó arányban vegyített elegye egy újabb szubjektív, ám meglehetősen pozitív érzéshez vezet: a boldogsághoz.
 
Miközben a szívünkre hallgatunk, érdemes megadni az esélyt az összes szereplőnek. Ha autóvásárlás előtt állunk, bizony érdemes végignézni az összes konkurenst, kikérni néhány adatot a szalonból, végigülni és kipróbálni. Egyrészt a vásárlási folyamat, mint olyan, szintén élményszámba megy, sőt, az izgalma vetekedhet a későbbi birtoklás izgalmaival, másrészt a tapasztalás sem elhanyagolható, sokszor pedig olyan értékekre bukkanhatunk, amelyek felborítják előzetes terveinket. Nézzünk jól körül, és ne feledjük: gondolkodjunk hosszú távon!
Weboldalunk a legjobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie) alkalmaz. Weboldalunk használatával jóváhagyja a sütik használatát.
Elfogadom