Gablini.hu / Hírek / Életbevágó: téli abroncs

Életbevágó: téli abroncs

Életbevágó: téli abroncs
Hibás fékkel senki sem jár, mert megnő a fékút, és az komoly balesethez vezethet. De a nyári gumi fékútja is megsokszorozódik, ha a levegő hőmérséklete 7 fok alá száll.
 
Sosem felesleges ismételni: kemény fagyok idején a nyári abroncs fékútja akár négyszeresére is nőhet. A nyári abroncs ugyanis jóval keményebb kompozit anyagból áll, mint a téli, hiszen arra tervezték, hogy az 50-60 fokra hevült aszfalton se kenődjön. Egy ilyen keményebb gumi a hideg útburkolaton viszont nem tapad – a fékút akár a háromszorosára, négyszeresére is nőhet –, és kátyús kanyarban képes elpattogni az útról, ahelyett, hogy az íven tartaná a kereket. Ezért kell lecserélnünk az abroncsokat a sokkal lágyabb szerkezetű téliekre. A csere alkalmával megvizsgáljuk, nincs-e rendellenes kopás az abroncson. Ha egyik fele kopottabb, vagy kagylós kopást találunk, az futóműbeállítási vagy lengéscsillapító problémára utal. Ez egy öreg abronccsal együtt drasztikusan csökkenti a tapadást – mondja Németh Nándor, a Gablini Zugló telephelyvezetője, rámutatva ugyanakkor, hogy a téli abroncs nemcsak az anyagkeverékében, hanem a mintázatában is különbözik a nyáritól, és arra különösen ügyelni kell, hogy a mintázat profilmélysége megfelelő legyen. Ellenkező esetben a mintázat nem tudja a futófelület alól elvezetni a latyakot. 
 
A szerviztapasztalatok szerint gyakran előfordul, hogy amikor az ügyfelek az őszi gumicserére jönnek, olyan téli abroncsot hoznak, amit gyakran még a kocsival együtt vettek az elmúlt évtizedben. Igaz, ezek többnyire valóban alig kopottak, megfelelő a profilmélység is, azonban a gumikeverék elöregszik az évek során, és sok esetben csak a lamellák között lehet észrevenni a kezdődő repedéseket. Attól ugyan nem kell tartani, hogy ezek defektet okoznak, viszont az elöregedett abroncs merevebbé válik: nemcsak a rugalmasságából veszít, hanem ezzel együtt keményebb is lesz és csökken a tapadása Ezért minden tél előtt meg kell vizsgálni az abroncsot. Sok függ az abroncs minőségétől (az olcsó abroncsokban kevesebb például az öregedést gátló adalék), a tárolás módjától, hogy nyárra ellátták-e gumiápoló szerrel, ami lassítja az öregedést.
 
Az abroncs minősége hangsúlyozottan fontos, hiszen az egy-két tonnát nyomó autó és az út között csupán négy tenyérnyi felület a kapcsolat. A hipermarketekben kapható névtelen (kínai) abroncsokat jó szívvel egyetlen szakember sem ajánlja, és az sem véletlen, hogy a nemzetközi tesztek az ismert márkák alkalmasságát bizonyítják. 
 
Németh Nándor szerint a drágább természetesen jobb is, de megéri áldozni a magasabb minőségre, hiszen az abroncs minőségén életek múlhatnak. Másrészt a Gablini márkaszervizek bármilyen méretű abroncsot beszereznek, mégpedig kedvező áron és kedvezményesen fel is szerelik.
 
A téli abroncsnál a sebességindex sem hanyagolható el, hiszen ha valaki a német autópályákon utazik, ahol gyorsabban mehet 130-nál, egy alacsony a sebességindexű abroncs defektet, balesetet okozhat. A sebességindex helyes megválasztásában is szívesen segítenek a Gablini szervizek szakemberei.
 
Végezetül ne feledkezzünk meg a centírozásról sem. Minden szezonváltáskor érdemes (ajánlott) elvégeztetni a centírozást. Megesett, hogy az ügyfél nem kérte a szolgáltatást, aztán visszajött a szervizbe, hogy 140-nél kitépi a kormányt a kezéből, húz, beráz a kocsi. A keréksúlyokat ugyanis azért találták ki, hogy simán fusson az autó, ám ezek a súlyok sokszor vesznek el a használat során.
Weboldalunk a legjobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie) alkalmaz. Weboldalunk használatával jóváhagyja a sütik használatát.
Elfogadom