Gablini.hu / Hírek / Biztonságtechnika: a HANS rendszer működése

Biztonságtechnika: a HANS rendszer működése

Biztonságtechnika: a HANS rendszer működése

Az autósport kezdete óta fontos szempont volt, hogy védjék valamilyen módon az autóban ülőket. Elsősorban a fej védelmére koncentráltak, annak kiemelt szerepe miatt. Kezdetben egyszerű, a fejre feltehető keményebb anyagból (fémből) készült sisakokkal próbálták védeni a fejet. Ez, ahogy a versenyautók egyre gyorsabbak lettek és így egyre veszélyesebbé vált a versenyzés, kevésnek bizonyult. Ezek után hamar áttértek a speciálisan tervezett, könnyű anyagokból készülő bukósisakok használatára.

 

 
Először az F1-ben terjedt el
Először az F1-ben terjedt el
 
Az emberi fej talán az egyik legsérülékenyebb testrész, ami különösen nagy terhelésnek és veszélynek van kitéve egy autóverseny közben, különösen a nyitott versenygépek esetében, úgymint a Forma 1-ben. Ezeknek a sisakoknak a célja, hogy a fejet érő esetleges sérülésektől, melyek egy baleset, ütközés során történhetnek, megvédjék. Az évek alatt viszont bebizonyosodott, hogy ez a védelem nem elegendő. Egy 1981-es halálos kimenetelű baleset ébresztette rá a mérnököket és a versenyrendezőket, hogy a fej kiemelt védelme mellett a nyaksérüléseket is el kell hárítani, illetve csökkenteni annak veszélyét. Így született meg a HANS (Head and Neck Support system) fej és nyakvédő rendszer gondolata. A rendszert Dr. Robbert Hubbard, Michigan Állami Egyetem mérnöke, találta fel. Lényege, hogy míg az emberi test több ponton rögzítve van a biztonsági övvel, addig a fej és a nyak teljesen védtelenül maradt, nem volt rögzítve az autóhoz. Így a balesetek esetén, az extrém lassulás okozta erőhatások miatt, a fej először a mozgás irányába, majd a becsapódás után ellentétes irányba mozdult el teljesen védtelenül. Az emberi izmok, csontok ezt nem képesek elviselni, és sok baleset végződött a nyakcsigolyák törésével. A HANS ezt azzal akadályozza meg, hogy erősen, stabilan rögzíti a fejet az autóhoz.

 

 
 Már más autósportokban is használják
Már más autósportokban is használják
 
Az efféle halálos következményekkel járó erőhatásoktól, sérülésektől az utcai autókban ülőket is védik aktív, elektromos rendszerekkel: légzsák, aktív fejtámla. A Forma 1-ben és más autósportokban ez azonban nem elég. Itt egy külön erre a célra kifejlesztett keretet tesznek a versenyzők a vállukra, a nyakuk köré. A keretet a biztonsági öv rögzíti szorosan az autóshoz, a keret nyak mögötti hátsó része a sisak felé magasodik, ezen keresztül két pánttal csatlakozik a sisak a HANS-hoz. A rendszer megakadályozza, hogy a túlzott lassuláskor fellépő erők szabadon rángassák a nyakat, illetve a fejet, így csökkentve a véges kimenetelű ütközések számát. A HANS körülbelül egy kilót nyom a mérlegen, karbonból és szövetből készült könnyű ötvözet. Ennek ellenére rendkívül hatékony: képes egy a fejre mért 40 g-s erejű ütközés erőhatásait 75%-al csökkenteni. Ezzel a nyaknak az általa elviselhető erők határértékének kevesebb, mint a fele az, amit el kell bírnia. A HANS viselete nem a legkényelmesebb, több versenyző is panaszkodott rá, hogy nehezíti a fej mozgását, de a későbbiekben felismerve a rendszer eredményességét, ezek a panaszok elhalkultak, mára mondhatni megszűntek.
*A feltüntetett árak tájékoztató jellegűek, nem minősülnek konkrét árajánlattételnek. Az árváltozás jogát fenntartjuk.
Weboldalunk a legjobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie) alkalmaz. Weboldalunk használatával jóváhagyja a sütik használatát.
Elfogadom