Részecskeszűrő, AdBlue, csalások, pénzbírság, kitiltás – szegény dízelmotorok kontója nem áll túl jól mostanában, ami az eladásokon is meglátszik. Az öngyulladós személyautók a kereskedésekben porosodnak, a készletek halmozódnak, a vásárlók pedig a benzines és az elektromos modellek felé fordulnak. De vajon tényleg jogos a dízelmotor mellőzése?
Mi van akkor, ha csak közlekedni szeretnénk, olcsón, sokat?
Dízelmotort kell venni.
Hogy kitiltják? Ugyan, azt csak az önmagukat előszeretettel sanyargató németek engedték meg törvényileg – de alkalmazni jó darabig nem fogják, a mai modern dízelmotorokra pedig amúgy sem vonatkozik ez.
Nem tudjuk majd eladni? Erre sem vennék mérget. Bár a használtautók piacán mindig vannak furcsa anomáliák, a kedvező áron üzemeltethető modellek mindig keresettek lesznek.
Hogy nem megbízható? Ezt is cáfolni tudjuk: városban használva borítékolhatóan problémás tud lenni a dízel (hamarosan a modern benzinesek is), azonban kerékpár helyett alkalmazva már millió példát tudunk felhozni arra, hogy a jó konstrukció sokkal fontosabb. Vannak olyan prémium gyártók, akiknek például az 5-10 éve gyártott, elsőként közvetlen-befecskendezéses, különösen takarékos, mégis sportos benzines erőforrásai sokkal problémásabbak, mint a velük párhuzamosan futó négyhengeres dízel megfelelői. Persze előre, tapasztalások nélkül mi is egy benzinesre tennénk többet, de célirányosan használva mi nem félnénk a dízeltől. Különösen, hogy Magyarországon különösen bőven mért garanciákkal támasztják meg a vásárlói döntéseinket.
Környezetszennyező? Nem feltétlenül. Illetve nyilván, de a benzinmotor is az. Sőt, egy torkosabb, közvetlen befecskendezéses, részecskeszűrő nélküli benzines több káros anyagot ereget ki jelenleg, mint egy igazán modern (nem csaló), SCR-katalizátoros dízel.
Vegyen akkor mindenki újra dízelt? Nehogy! De indokolt esetben igen. Nonszensz, hogy az első negyedévben az új személyautó-eladások mindössze 7,7 százaléka volt dízelmotoros – sajnos ebben átestünk a ló túloldalára. Persze a média által túltolt botrányozás és annak nem megfelelő alaposságú vagy mértékű fogyasztása is nagyban tehet arról, hogy az emberek azon egyszerű konklúzióhoz jutottak, hogy nem vesznek dízelt.
Ennél azért árnyaltabb a helyzet. Mi például biztosak vagyunk abban, hogy az évi 25 ezer kilométernél többet autózóknak legalább el kellene gondolkozniuk az öngyulladós erőforráson. Ne essünk vissza a ló másik oldalára: az 50 százalékos dízel részarány is indokolatlan, de azért akinek pozitívra jön ki a matek, az nyugodtan vegyen dízelmotort.
Forrás: http://autopult.hu/blog/a-lo-tuloldalan-a-dizelmotor-indokolatlan-megkovezese.html